Strona główna

Najciekawsze polskie wydawnictwa ‒ subiektywny ranking


1. Na pierwszym miejscu niemal bezkonkurencyjny moim zdaniem krakowski Karakter. Wydawnictwo w 2008 roku założyło troje przyjaciół: redaktorka Małgorzata Szczurek, prawnik Magdalena Hajduk-Dębowska i projektant Przemek Dębowski. Każde z nich wniosło bagaż doświadczeń z innych wydawnictw i pomysł na niszę na rynku wydawniczym. Zaczęli wydawać literaturę piękną z różnych regionów świata, m.in. autorów z Afryki i Ameryki Łacińskiej. Do tego literatura faktu, eseje i publikacje o dizajnie oraz o fotografii. Karakter publikuje książki świetnie zaprojektowanie, starannie zredagowane i wydane z ogromną dbałością o detale. Nawet jak książka niespecjalnie przyciąga mnie treścią, kupuję dla świetnego dizajnu. I pięknie wydają moją ukochaną Susan Sontag!





 2. Wydawnictwo Czarne ‒ założone w 1996 roku przez pisarza Andrzeja Stasiuka i jego żonę Monikę Sznajderman. Chyba żadna polska firma wydawnicza nie położyła takich zasług pod promocję i popularyzację literatury faktu jak wydawnictwo z Wołowca. Czarne wydaje legendarną już serię reportażową, a w niej książki takich autorów jak: Swietłana Aleksijewicz, Ed Vulliamy czy Liao Yiwu. Spośród kilkunastu serii wydawnictwa poza reportażową na uwagę zasługują szczególnie Amerykańska i Sulina. Podobnie jak w przypadku Karakteru mamy tutaj do czynienia ze świetną robotą redaktorów i projektantów. Zresztą nawet nie wypada mi inaczej powiedzieć, bo sama przykładam do tego cegiełkę w postaci korekty niektórych książek.


3. Wydawnictwo Literackie ‒ kolejna krakowska oficyna wydawnicza w tym zestawieniu. Założone w 1853 roku wydawnictwo specjalizuje się w publikowaniu literatury pięknej polskiej i obcej. Wydawca Witolda Gombrowicza, Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej, Stanisława Lema, Olgi Tokarczuk. Od jakiegoś czasu ‒ jak wiele polskich firm wydawniczych ‒ wydawnictwo stosuje strategię karuzeli i huśtawek, tzn. mniej ambitna, ale za to bardzo poczytna proza polska zarabia na wydawanie klasyki. Nie zmienia to faktu, że wydawnictwo nadal zatrudnia świetnych, legendarnych wręcz redaktorów. Praca w oficynie z ulicy Długiej to moje marzenie.


4. Dowody na Istnienie ‒ świeżynka na polskim rynku książkowym. Wydawnictwo założone przez Mariusza Szczygła i Wojciecha Tochmana pod skrzydłami warszawskiego Instytutu Reportażu. Wydają szeroko rozumianą literaturę faktu, zgrupowaną w trzech seriach wydawniczych: Seria Faktyczny Dom Kultury, Seria Reporterska i Seria Stehlik. Ich misją jest przywracanie czytelnikom zapomnianych lub niedocenionych pozycji non-fiction. Wydali już kilkanaście tomów, które przyciągają wzrok ciekawą, spójną szatą graficzną. Redaktorką naczelną wydawnictwa jest Julianna Jonek, która wraz z Mariuszem Szczygłem wybierała opowiadania do "Antologii polskiego reportażu". Jedno jest pewne: mało kto jak założyciele Dowodów na Istnienie tak dobrze zna się w Polsce na literaturze non-fiction.


5. Wydawnictwo Dwie Siostry ‒ na liście nie mogło zabraknąć wydawnictwa specjalizującego się w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, tym bardziej że chodzi o oficynę publikującą naprawdę fenomenalne, mądre i świetnie ilustrowane książeczki dla dzieci, które co roku zbierają mnóstwo nagród. Czasami gdy zawieszam się na nich w księgarni, zaczynam żałować, że nie mam dzieci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz